Beïnvloeding
Tot slot is het mogelijk om met beeldschermen mensen of de sfeer in een ruimte te beïnvloeden. Deze toepassing wordt onder andere ingezet voor het vergroten van het gevoel van veiligheid van mensen in een openbare ruimte. Een voorbeeld hiervan is de Moodwall in een fietstunneltje in de Bijlmer in Amsterdam. De Moodwall is een LED-wand met een lage resolutie die met kleurenpatronen reageert op voorbijgangers. De kleurige patronen zouden van de tunnel een minder bedreigende plek moeten maken.

Met behulp van beeldschermen kan ook gewenst gedrag gestimuleerd worden. In deze video is een beeldscherm op een glascontainer gemonteerd, waardoor de glasbak veranderd in een computerspel. De opdracht is zo snel mogelijk te reageren door een fles in één van de gaten van de glasbak te gooien als er een lampje boven dit gat verschijnt. Door dit spel wordt glas recyclen voor een aantal mensen aantrekkelijker. Dat was duidelijk te merken aan het gebruik van de desbetreffende container. De container werd vele tientallen malen meer gebruikt dan een nabij gelegen container. Of deze opstelling een blijvend positief resultaat laat zien, is natuurlijk de vraag. Mogelijk is het nieuwe er op den duur vanaf.
Met het tonen van tekstuele boodschappen kan de stemming en het gedrag van mensen beïnvloed worden. Een voorbeeld van een dergelijke boodschap is ‘Don’t worry, the train leaves every two minutes’ die op een Aziatische luchthaven getoond wordt bij de lopende band waar reizigers hun bagage afhalen. Deze boodschap helpt mensen te ontspannen doordat ze weten dat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat ze net hun trein missen. In deze video worden dit ‘emotioneel intelligente borden’ genoemd.
Bron: www.frankwatching.com
Bron: www.frankwatching.com
0 reacties:
Een reactie posten